2015. szeptember 27., vasárnap

Quiche gluténmentesen

Hogy mi az a quiche? Azoknak, akik nem ismerik, ez lényegében egy sós töltelékű pitetora, amely igen kedvelt főétel Franciaországban. Mára már az egész világon elterjedt és számos variációja ismert. A pitét bármivel megtölthetjük, amivel csak szeretnénk, az interneten fellelhető variációk száma is végtelen.
Anno készítettem quiche-t sonkás sajtos, négysajtos és kecskesajtos változatban is, de az elmúlt években el is feledkeztem róla. 

Nemrég egy vedégvárás kapcsán kerestem olyan érdekes receptet, amelyet vendégeim részére el tudok készíteni és az étel úgy melegen, mind hidegen is fogyasztható. A pitét szerettem volna gluténmentesen elkészíteni, hogy én is ehessek belőle. A receptek közt lapozgatva végül ezt az alap gluténmentes pitetésztát választottam.

Hozzávalók:
120 gramm szobahőmérsékletű vaj
60 gramm kölesliszt
180 gramm kukoricaliszt
1 leveseskanálnyi útimagfű
2 leveseskanálnyi víz
2 kanál tejföl.



Az útimagfüvet a vízbe kevertem, majd a többi hozzávalóhoz adtam és pitetésztát gyúrtam belőle. Itt tanácsolt egy kis pihentetés a hűtőben, én csupán tíz percre tettem félre a tésztát, majd a piteformába nyomkodtam kézzel és 10 percig elősütöttem 160 fokon (180-at ajánlott a recept, az én sütőm esetében viszont a 160 fok az ideális erre a célra, alul és felül sütés programra állítva ).


Amíg a tészta sült, elkészítettem a tölteléket, két változatban is. 
A töltelék alapja:
4 tojás
250 ml tejszín
2 kanál kukoricakeményítő
100  (nálam 200 is volt az ) gramm reszelt eidam sajt
só, bors, esetleg vegeta,
szerecsendió ( én ez utóbbit nem szeretem, de a legtöbb receptben benne van )

A hozzávalókat jól összekevertem.

Egyik esetben ehhez adtam még 200 gramm felkockázott sonkát és olajon megdinsztelt póréhagymát is.

Második esetben füstölt tarját és márványsajtot tettem még a töltelékbe. Kolléganőm a sonkás, sajtos, brokkolis változatot készíti. 

Az elősütött tésztát kivettem a sütőből, beleöntöttem a tölteléket, majd 35 percig sütöttem. Ezután  a majdnem kész pitét még jó vastagon megszórtam egy adag reszelt sajttal  és tíz perc alatt aranybarnára sütöttem.

Az eredmény igazán finom lett, egy kis salátával igazán finom ebéd vagy vacsora. Én legközelebb  egy fetasajtos, spenótos változatot fogok készíteni. Vagy inkább füstölt lazacos spenóntosat? Esetleg ....  Ugye mondtam, hogy, hogy a variációk száma végtelen????

Próbáljátok ki ti is! Aki nem szeretne gluténmenteset készíteni, egy hagyományos vajas-lisztes pitetésztával próbálkozzon. 

1 megjegyzés: