2014. április 19., szombat

Alternatív és természetes tisztítószerek a háztartásban

A Superwomanatwork Facebook oldalán már indult a napokban egy beszélgetés arról, ki milyen természetes vagy alternatív tisztítószereket használ az otthonában.
Célom, hogy fokozatosan lecseréljem a tisztítószereink nagy részét olyan környezet és egészségkímélőbb alternatívákra, amelyeknek szerintem egy kisgyerekes háztartásban helyük van. Számomra egyáltalán nem megnyugtató a vegyi padlótisztítóval felmosott ház, mikor a másfél éves még sokat mászik, játszik a földön. Emiatt írom most le, hol sikerült már kiváltanom a hagyományos tisztítószereket gyerek és családbarátabbakra.

Felmosás
Ha már említettem a padlót  - járólap és faburkolatok tisztításánál a felmosóvízbe ecetet teszek, hozzá 1-2 csepp teafaolajat. A teafaolajból nem teszek többet, mert nagyon erős az illata. Mindamellett viszont kíváló fertőtlenítő, antibakteriális hatású csodaszer. Csak megjegyzem, hogy számos betegség kezelésére is használható,  ha utánanéztek egy kicsit a neten.
Az ecetet évekkel ezelőtt kezdtem el használni a felmosáshoz, mivel erős szaga távol tartja a hangyákat.




Vízkő, lefolyó, mosogató
A mosogató tisztán tartásához gyakran használok szódabikarbónát. Ez egy természetes súrolószer, igazán széppé varázsolja a mosogatónkat. Az ecettel kombinálva eltávolítja a vízkövet és kiváló lefolyótisztító is. A mosogató lefolyójába tegyél szódabikarbónát, majd önts rá ecetet. Rögtön reakcióba is lép a két anyag. Tíz perc elteltével  önts rá forró vizet, ezzel kiválóan át tudod tisztítani a lefolyódat is.

Hűtő
Hűtő esetében szintén a jól bevált ecet a kedvenc tisztítószerem. Ha van otthon citrom, akkor a forró ecetes vízbe szoktam citromlevet is tenni.

Mikró
Igen, megint csak ecet. Egy üvegedénybe vizet és ecetet teszek, kb két percre berakom a mikróba, majd hagyom, hogy az ecetes forró gőz lecsapódjon a belső falon. Ezután igazán könnyű kitakarítani, hiszen az ecetnek zsíroldó hatása is van.

Sütő szagtalanítása
Vannak napok, mikor a sütőben hús és süti is sülnek. Ha tervezett ez a két dolog, akkor először a sütit szoktam elkészíteni, hogy ne a húsillatú(szagú) sütőben készüljön az édesség. Ha mégis a fordított sorrend áll elő, akkor egy jénaiba vizet teszek, majd egy citrom levét adom hozzá. A kifacsart citromot kis darabokra vágva szintén az edénybe dobom. Ez a citromos keverék kerül egy fél órára a sütőbe, légkeveréses program bekapcsolása mellett. A citromillat teljesen felfrissíti a sütőt.




Ablaktisztítás
Ezzel biztosan nem mondok újat, sokan így tisztítják az ablakot - ecetes víz, majd újságpapír.

Vécé és mosdó illatosító
A vécé és a mosdó illatosítására szintén a teafaolajat használom. Ezekből pár naponta egy-egy csepet teszek a vécébe és az illemhelység mosdójának lefolyójába is.

Konyha
A konyhaszekrény munkalapját szintén ecetes vízzel szoktam áttörölni. Ahogy írtam, az ecet fertőtlenít és zsíroldó hatása is van. A pult feletti csempét is ecetes vízzel szoktam átsúrolni.

Csempe
Hát persze, hogy ecet, ahogy már a konyhánál is említettem. Az ecet egyébbként penészölő hatású,  ezért is hatékony tisztítószer a fürdőszobában.




Mosás, öblítés
Egy ideje a fekete ruhák mosásánál már az ecetet használom öblítőként, ezt adagolom mosás előtt a gépbe.
Szintén ecet felhasználásával készítettem már öblítőt víz, ecet és citrus, illetve eper illatú illóolaj keverékéből is. Már a babaruhákat is ezzel öblítem át.

Nagyjából itt tartok most. Voltak próbálkozásaim a mosószódával is, kipróbáltam a kerámia főzőlap tisztítására is, de még nem az igazi.

Szívesen veszek minden további ötletet tőletek is, tanuljunk egy kicsit egymástól! Írjátok meg, ti hol használtok természetes vagy alternatív tisztítószereket a háztartásban!

1 megjegyzés:

  1. Mosószódát mosóporba keverve teszem a fehér ruhák tisztításához. Szépen hozza ki a foltokat, és fehérít!Teafaolajat én is kiprbálom.

    VálaszTörlés